למה חשוב לבצע בדיקה תקופתית למערכות כיבוי האש במקום העבודה?

מערכות כיבוי אש הן מערכות שתפקידן בוער לכבות את האש או לפחות למנוע את ההתפשטות שלה עד שכוחות כיבוי האש יגיעו למקום. אלו מערכות העשויות להציל חיים במקרים רבים, אך כדי להבטיח את התפקוד שלהן בזמן אמת, מערכות אלו דורש בדיקות תקופתיות שיפקחו על תקינות המערכת ומציאת פתרונות במקרה של ליקויים במערכת.

בדיקה ותחזוקה של מערכות כיבוי אש – חמישה דברים שחשוב לדעת

הציוד של האביזרים לכיבוי האש במקומות העבודה כולל מטפים מסוגים שונים, גלגלונים, זרנוקים ומטפי אש הניתנים להפעלה בצורה פשוטה על ידי כל אדם ולאו דווקא על ידי כבאים מקצועיים. נוסף על אביזרים אלו קיימות מערכות נוספות הפועלות באופן אוטומטי כמו גלאי עשן, מערכות ספינקלרים, מפוחים ועוד. על כל הציוד הנ"ל חובה לעבור בדיקה תקופתית כדי לוודא שכולם יתנו את המענה הנדרש בעת שריפה.

מערכות כיבוי אש הם חלק בלתי נפרד המרכיב את בטיחות הסביבה שבה אנו חיים, הם חיוניים בכל מקום, אך במיוחד במקומות עבודה שבהם נמצאים עובדים רבים ומתעסקים בחומרים דליקים ומסוכנים.

מטפים לכיבוי אשהבסיס לבדיקה תקינה ומקצועית הוא פנייה אל שירות מקצועי המתמחה בתחום ופועל בהתאם להנחיות של מכון התקנים ולסטנדרטים בין לאומיים של בטיחות אש. בדיקות של תחזוקה מערכות גילוי אש צריכות לכלול את תקינות המערכות, את ההפעלה האוטומטית שלהן, את הרגישות של גלאי האש, את אזורי הגילוי השונים, את יחידות הבקרה ואת החיבורים שלהם למערכות נושקות כמו מערכת האזעקה, מערכות לכיבוי אש ועוד.

מטפי כיבוי האש הם האמצעי הראשון שבו אפשר להשתמש כדי לנסות להשתלט על האש ולעצור אותה עוד לפני שהיא מתלקחת לשריפה גדולה ומתפשטת למקומות נוספים. יש מטפי אש בגדלים שונים וכל סוג של מטף מכיל חומר כיבוי שונה כמו קצף, אבקה, פחמן דו חמצני ועוד. בדיקה של מטפי אש כוללת את תקינות המטף ובדיקה של החומר הנמצא בתוכו. לכל מטף יש תאריך תפוגה, ובהתאם לתאריכים יש לבדוק אותם. בדרך כלל אין אפשרות להשתמש במטפים לאחר שפתחו אותם, אך במקרים מיוחדים אפשר יהיה לקחת אותם לבדיקה ולמילוי מחדש במעבדות מוסמכות.

הספינקלרים הם המענה הטוב והנפוץ ביותר לטיפול ראשוני בעת פריצת השריפה. הספינקלרים הם מתזים אשר נועדו לכבות את השריפה גם ממרחק. את הספינקלרים יש לבדוק אחת לשנה, גם אם עדיין לא השתמשתם בהם.

תפקידו של המפוח הוא לפזר את העשן בזמן השריפה. למפוחים יש חשיבות קריטית בכל מקרה של פריצת שריפה גדולה המלווה בעשן רב מאחר וחלק גדול מהנפגעים בשריפה נפגעים משאיפת העשן ולאו דווקא מהאש. את המפוחים חובה לבדוק אחת לשנה.

גלאי העשן הם אביזר חיוני וחשוב עד מאוד. בשנים האחרונות גלאי העשן עברו קפיצה טכנולוגית וכיום אפשר למצוא גלאים מסוגים שונים. גם את גלאי העשן יש לבדוק לפחות אחת לשנה.